Typy náprav

Poslaťod bjukemen » 28 Nov 11, 23:42:47

Tuhá náprava

-najstaršia konštrukcia náprav
-veľká hmotnosť neodpružených častí
-poskakuje na nerovnostiach
-u hnacích náprav sa rázy prenášajú na rotačné časti, ktoré sú súčasťou nápravy
-používa sa predovšetkým ako zadná hnacia náprava úžitkových vozidiel


Jednoduchá mostová náprava odpružená listovými pružinami


Obrázok

-Jednoduchá konštrukcia.
-Pružina tlmí pozdĺžne aj priečne namáhanie (u veľkých pružín).
-Veľké vnútorné tlmenie (trením).
-Nekomplikovaná zástavba.
-Veľká nosnosť.
-Veľká hmotnosť a dĺžka pružiny.
-Nároky na údržbu.
-Komplikované namáhanie pri prechodových režimoch vozidla.
-Pri prepružení je most nápravy namáhaný na krut.
-Pre pohodlnú jazdu je potreba nízkej tuhosti pružiny – dlhé listové pružiny + bočnú poddajnosť a je potreba priečnej stabilizácie.
-Pre odľahčenie ťahového namáhania pri brzdení a akcelerácii je možné listovú pružinu doplniť pozdĺžnymi tyčami.
-Listové pružiny sa dopĺňajú tlmičmi.
-Pre progresívnu charakteristiku pružiny je dopĺňaná prídavnými listami (skoková zmena tuhosti pri vysokom zaťažení) – nákladné automobily.
-Pre odpruženie osobných a ľahkých úžitkových vozidiel sa tento typ nápravy prestáva používať.


Tuhá náprava s 1 priečnym ramenom a 4 pozdĺžnymi

-4 pozdĺžne ramená vedú most nápravy v pozdĺžnom smere.
-Priečne rameno (Panhardská tyč) stabilizuje nápravu priečne.
-Sústava je kinematicky predurčená na použitie guľových kĺbov a gumových lôžok.
-Pri umiestnení horných ramien za nápravou sú ramená pri brzdení namáhané ťahom (Wattov priamovod)

Obrázok


Wattov priamovod

-obe ramená majú rovnakú dĺžku

Obrázok

..a aby ste nešomrali,tak wattov priamovod používa nová Opel Astra,ale nie na tuhej náprave samozrejme ale na vlečnej a o wattov priamovod je doplnená kôli eliminácii priečnych síl

De-Dion

-ďalší typ tuhej nápravy
-rozvodovka a diferák sa upevňujú ku karosérii
-drahé riešenie oproti ostatným tuhým nápravám
-privelke poskakovanie na ceste

Obrázok



Nezávislé zavesenie kolies

druhy zavesenia:

Predná náprava

-lichobežníkové zavesenie
-McPherson

Zadná náprava

-kľuková náprava s prepojenými ramenami

Predná a Zadná

-Mulitilink


Lichobežníková náprava

Obrázok


Obrázok



-náprava je veľmi nízka resp. plochá
-zvislé zaťaženie kolesa je do karosérie prenášané predovšetkým pružinou
-ramená sú konštrukčne koncipované do trojuholníkového tvaru
-spodné rameno je silnejšie a je viac namáhané, pretože leží bližšie k pôsobisku síl
-pri prepružení dochádza k zmene odklonu a bočnému posunu

..ako všetci vieme lichobežník mala už v minulosti škoda 1000mb

Obrázok




Náprava typu McPherson

Najčastejšie používaným typom nápravy s nezávislým zavesením je náprava MacPherson pomenovaná podľa jej konštruktéra Earle Steele MacPherson.

-Je odvodená z lichobežníkové nápravy kde horné rameno je nahradené posuvným vedením
-Na riadenej náprave sa koleso točí okolo osi teleskopickej vzpery
-Pozdĺžne a bočné sily sú zachytené silovými dvojicami na karosérii
-Posuvný člen je hydraulický tlmič, preto je piestnica väčšia a silnejšia
-Koleso mení odklon pri prepružení
-používa sa aj na zadnej náprave kde sú použíté dlhé trojuholníkové ramená
-horné ložisko je pružne uložené a pružina je vyosená voči tlmiču


Obrázok

Obrázok

Obrázok

bjukemen 


 
Príspevky: 794
Registrovaný: 13 Jún 10, 16:33:40

Poslaťod djrjay » 28 Nov 11, 23:47:02

zaujimavy prispevok.
Aspon nieco poucne. :kk/

djrjay 

Obrázok užívateľa
 
Príspevky: 617
Registrovaný: 22 Jún 10, 21:27:21
Bydlisko: PD-SK

Poslaťod bjukemen » 01 Dec 11, 12:58:35

..ked sme už pri tom a aby to neupadlo niekde daleko dodám že alfa romeo 156/147/166 ma tiež prednu napravu typu lichobežník v celku podobnu ako mala už davno škoda 1000mb,je vidno že u Škodovky zaúradoval Ferdinand Porsche...

bjukemen 


 
Príspevky: 794
Registrovaný: 13 Jún 10, 16:33:40


Späť na Off Topic

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 6 hostia