Tuhá náprava
-najstaršia konštrukcia náprav
-veľká hmotnosť neodpružených častí
-poskakuje na nerovnostiach
-u hnacích náprav sa rázy prenášajú na rotačné časti, ktoré sú súčasťou nápravy
-používa sa predovšetkým ako zadná hnacia náprava úžitkových vozidiel
Jednoduchá mostová náprava odpružená listovými pružinami
-Jednoduchá konštrukcia.
-Pružina tlmí pozdĺžne aj priečne namáhanie (u veľkých pružín).
-Veľké vnútorné tlmenie (trením).
-Nekomplikovaná zástavba.
-Veľká nosnosť.
-Veľká hmotnosť a dĺžka pružiny.
-Nároky na údržbu.
-Komplikované namáhanie pri prechodových režimoch vozidla.
-Pri prepružení je most nápravy namáhaný na krut.
-Pre pohodlnú jazdu je potreba nízkej tuhosti pružiny – dlhé listové pružiny + bočnú poddajnosť a je potreba priečnej stabilizácie.
-Pre odľahčenie ťahového namáhania pri brzdení a akcelerácii je možné listovú pružinu doplniť pozdĺžnymi tyčami.
-Listové pružiny sa dopĺňajú tlmičmi.
-Pre progresívnu charakteristiku pružiny je dopĺňaná prídavnými listami (skoková zmena tuhosti pri vysokom zaťažení) – nákladné automobily.
-Pre odpruženie osobných a ľahkých úžitkových vozidiel sa tento typ nápravy prestáva používať.
Tuhá náprava s 1 priečnym ramenom a 4 pozdĺžnymi
-4 pozdĺžne ramená vedú most nápravy v pozdĺžnom smere.
-Priečne rameno (Panhardská tyč) stabilizuje nápravu priečne.
-Sústava je kinematicky predurčená na použitie guľových kĺbov a gumových lôžok.
-Pri umiestnení horných ramien za nápravou sú ramená pri brzdení namáhané ťahom (Wattov priamovod)
Wattov priamovod
-obe ramená majú rovnakú dĺžku
..a aby ste nešomrali,tak wattov priamovod používa nová Opel Astra,ale nie na tuhej náprave samozrejme ale na vlečnej a o wattov priamovod je doplnená kôli eliminácii priečnych síl
De-Dion
-ďalší typ tuhej nápravy
-rozvodovka a diferák sa upevňujú ku karosérii
-drahé riešenie oproti ostatným tuhým nápravám
-privelke poskakovanie na ceste
Nezávislé zavesenie kolies
druhy zavesenia:
Predná náprava
-lichobežníkové zavesenie
-McPherson
Zadná náprava
-kľuková náprava s prepojenými ramenami
Predná a Zadná
-Mulitilink
Lichobežníková náprava
-náprava je veľmi nízka resp. plochá
-zvislé zaťaženie kolesa je do karosérie prenášané predovšetkým pružinou
-ramená sú konštrukčne koncipované do trojuholníkového tvaru
-spodné rameno je silnejšie a je viac namáhané, pretože leží bližšie k pôsobisku síl
-pri prepružení dochádza k zmene odklonu a bočnému posunu
..ako všetci vieme lichobežník mala už v minulosti škoda 1000mb
Náprava typu McPherson
Najčastejšie používaným typom nápravy s nezávislým zavesením je náprava MacPherson pomenovaná podľa jej konštruktéra Earle Steele MacPherson.
-Je odvodená z lichobežníkové nápravy kde horné rameno je nahradené posuvným vedením
-Na riadenej náprave sa koleso točí okolo osi teleskopickej vzpery
-Pozdĺžne a bočné sily sú zachytené silovými dvojicami na karosérii
-Posuvný člen je hydraulický tlmič, preto je piestnica väčšia a silnejšia
-Koleso mení odklon pri prepružení
-používa sa aj na zadnej náprave kde sú použíté dlhé trojuholníkové ramená
-horné ložisko je pružne uložené a pružina je vyosená voči tlmiču