Turbo - otázky a odpovede

Poslaťod Alpiners2 » 30 Jún 10, 9:33:14

1. Čo je turbodiera?
Turbodiera je doba oneskorenia nástupu turba na reakciu plynového pedálu. Turbodiera je určená mnohými faktormi:
-pomer veľkosti turba k veľkosti motora (rozumej objem motora). dosť častý jav pri tuningu ak sa pôvodné turbo mení za väčšie
-zotrvačnosťou turba a jeho rotačných častí
-stav naladenia motora
-efektívnosťou turba
-protitlak vo výfuku

2. Čo je to Surge, alebo v preklade pumpáž/prepätie
Nárast tlaku, ktorý sa nachádza na ľavej strane kompresorovej mapy (známy ako prepätie), je to oblasť toku nestability spravidla spôsobené státím kompresorového induktora. Ak turbodúchadlá pracujú v prepätí dlhú dobu, môžu sa poškodiť jeho ložiská.
Zjednodušene a zrozumiteľne tento jav vzniká ak kompresor turbodúchadla v určitých otáčkach motoru tlačí viac vzduchu ako dokáže motor pohltiť alebo využiť. Vtedy vzniká v kompresorovej časti turba vyšší tlak ako dokáže kompresorová vrtulka udržať.
Pumpáž sa prejavuje väčšinou pri inštalácii veľkých turbodúchadiel.

3. Vypínanie turba
Toto je asi najčastejší problém na vw motoroch.
Najprv by som chcel ozrejmiť termín vypínanie turba. V praxi sa vám turbo nevypne, pretože kompresor sa stále točí. To čo každý nazýva vypínaním turba je vlastne núdzový režim kedy turbo tlačí 0,4-0,5bar, riadiaca jednotka dáva menej paliva a auto ide ako klasické sdi. Po vypnutí zapaľovania a opätovnom naštartovaní ide auto znovu normálne.
Pozrime sa čo spôsobuje tieto núdzové režimy:
- v prvom prípade núdzové režimy nastávajú pri prekročenom plniacom tlaku. Prekročenie plniaceho tlaku vzniká ak je problém vo variabilite turba a lopatky variability sa nenatáčajú v celom rozsahu ako by sa mali. Vtedy sa turbo nestihne zregulovať a prekračuje požadovaný plniaci tlak. Najčastejšie tieto núdzové režimy nastávajú pri jazde do kopca na vyššie prevodové stupne. Tento problém odstránime rozobratím turba a vyčistením variability.
ďalšou príčinou prekračovania plniaceho tlaku môže byť vadný ventil N75 ktorý nepracuje správne, stačí ho vymeniť.

- v druhom prípade núdzové režimy nastávajú pri nedostatočnom plniacom tlaku.
To znamená že v saní je menší plniaci tlak ako je požiadavka riadiacej jednotky.
Nedostatočný plniaci tlak vzniká ak máme netesné spoje na turbových hadiciach, prasknutý alebo deravý intercooler, prasknuté podtlakové hadičky od podtlakovky k ventilu N75, prasknuté podtlakové hadičky od N75 k zásobníku podtlaku. Tiež môže byť poškodená podtlaková banka na turbe a tým pádom nereguluje správne variabilitu a následne plniaci tlak.




edit: na článku pracujem :kk/
Nemáte oprávnenie prezerať súbory priložené v tomto príspevku.
mpps, galetto, magpro2, VCDS, Lexia3, Fiat ecu scan, MB Star, BMW scanner,LabProg+, OpCom, autocom-cdp, bdm, super vag k+can, digiprog3 (firma jantolak)

Alpiners2 

Obrázok užívateľa
Site Admin
 
Príspevky: 1326
Registrovaný: 12 Jún 10, 12:44:35
Bydlisko: Rimavská Sobota

Späť na FAQ - Časté dotazy

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 22 hostia

cron